Cikkeink

Merj kevesebbet, KEHI!

Hadd jegyezzük meg, hogy meggyőződésünk szerint, az ilyen és ehhez hasonló, az állampolgári felelősségvállalás tudatosítását középpontba helyező civil kampányok nagyban hozzájárulnak az állami finanszírozású egészségügyi és szociális ellátórendszer tehermentesítéséhez, és az óriási horderejű társadalmi problémák (szenvedélybetegek kiemelten magas száma, lásd alkoholprobléma világviszonylatban is „előkelő” helye)   költséghatékonyabb kezeléséhez, vagyis az állami vagyon felelős gondozásához!”– írtuk a KEHI-nek szóló levelünkben annak apropóján, hogy mi is megkaptuk a hivatal tájékoztatását arról, hogy két, a Norvég Civil Támogatási ALap által támogatott projektünket ellenőrizni kívánják. Az egyik programunk a Mértékletesség Éve kampányunk volt, (jelmondata: Merj kevesebbet!) 2008-2010 között folyt, a másik egy 2013-2014-es program, a PEER Kapitány éppen ezekben a napokban zárul.

A Kék Pont ALapítvány együttműködik az ellenőrző hatósággal, de vitatja az eljárás jogosságát.

Alábbiakban közöljük a KEHI-nek ma elküldött levelünket,  a csatolt mellékletek nélkül.

Kormányzati Ellenőrzési Hivatal

Ál lami Tulajdont Ellenőrző Főosztály                                 Ikt. Szám: 23-463/78/2014.


Tisztelt Főosztályvezető Asszony!

Az „EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok intézményrendszerének és a Finanszírozási Mechanizmusokból juttatott támogatások felhasználásának ellenőrzése” tárgyában folytatott soron kívüli vizsgálattal összefüggő, a fenti iktatószámú levelét 2014. év június hó 19-én délután vettük kézhez.

Tájékoztatom arról, hogy a Kék Pont Alapítvány a fenti vizsgálat tárgyában együttműködik a Kormányzati Ellenőrzési Hivatallal (a továbbiakban: KEHI). 
A KEHI-vel a vizsgálat során az Alapítvány kapcsolattartó munkatársainak nevét és elérhetőségét megküldtük június 21-én, azzal az információval kiegészítve, hogy az egyik ellenőrzött program volt koordinátora jelenleg külföldön tartózkodik, és július 2. után lesz Magyarországon elérhető.

A vizsgálat két projektünkre terjed ki: a 2008 és 2010 közötti „Mértékletesség Éve kampány” programjára és a 2013-2014 között futó, jelenleg éppen a lezárás fázisában lévő „Peer Kapitány (Segítők a Sarokról)” elnevezésű mini-projektünkre.

Mértékletesség Éve Kampányunk az egyéni felelősségvállalás, a tudatos fogyasztás  alapvetően belső szükségletté válásának szükségességét és lehetőségeit hirdette egy alapvetően szabályozó, elrettentő és tiltó, ugyanakkor hatásában eredménytelen  szenvedélyügyi szakpolitikai attitűddel szemben. A kampány nem jogi, hanem kizárólag szakmai aspektusból, egyszerre szólította meg az illegális szereket, a legális szereket (alkohol, dohány) és az ún. viselkedési zavarral, függőségekkel élőket (lásd pl. hatalom-függőségben szenvedőket is.) Hadd jegyezzük meg, hogy meggyőződésünk szerint, az ilyen és ehhez hasonló, az állampolgári felelősségvállalás tudatosítását középpontba helyező civil kampányok nagyban hozzájárulnak az állami finanszírozású egészségügyi és szociális ellátórendszer tehermentesítéséhez, és az óriási horderejű társadalmi problémák (szenvedélybetegek kiemelten magas száma, lásd alkoholprobléma világviszonylatban is „előkelő” helye)   költséghatékonyabb kezeléséhez, vagyis az állami vagyon felelős gondozásához!


A Peer Kapitány programunk egy olyan, június végén befejeződő, kísérleti jellegű sorstárs-segítő mini-program, amelyben egy mára már súlyosan eszkalálódott és nemzetközi szinten is figyelmet kapott, a Budapest nyolcadik kerületében kialakult, tömeges méretű intravénás drogfogyasztás és annak kerületi döntéshozói szinten évek óta elégtelenül kezelt problémájának kezelésében segíthet. A projekt lényege, hogy szintén az egyéni és közösségi felelősségvállalás egyaránt fontos eszméjére építve, igyekeztünk bevonni a tűcsere programba járó, kiválasztott klienseket, bevonva őket az ártalomcsökkentő tevékenységekbe.   Ez az újfajta szemlélet szintén hozzájárulhat az együttműködés költség-hatékonyságához, fenntarthatóságához, pozitív hatással lehet a helyi, kerületi, nem szerfogyasztó lakóközösséggel jellemző viszonyunkra, és a hazai ártalomcsökkentés gyakorlatát is erősítheti.


Itt hívjuk fel a KEHI állami tulajdont ellenőrző főosztály munkatársainak figyelmét arra, hogy a projekt eredményeit is bemutató nyilvános prezentációra a június 26-ai Kábítószer-ellenes Világnapon kerül sor egy fórum keretében, melyre szeretettel várjuk Önöket is, mint a projekt eredményességét is vizsgáló szakembereket! A meghívót csatoltuk levelünkhöz.

A KEHI  ellenőrzésről szóló levelükben kért iratok kapcsán az alábbiakról tájékoztatunk:

Tekintettel arra, hogy  a Mértékletesség Éve Kampányunk 2008-2009-es projektkoordinátora és a Kék Pont akkori pénzügyi vezetője már nem dolgozik a szervezetnél, a 2010-es koordinátor pedig külföldön tartózkodik, a kért iratok egy részét nem, illetve későbbi időpontban, július 2. után tudjuk elküldeni. Ezeket a kivételeket a kért iratlistában feltüntettük. Az adatvédelmi okokból, vagy titoktartási kötelezettségeinkből adódó és így a két vizsgált projekt dokumentációjaként meg nem osztható dokumentumokat szintén feltüntettük. A Mértékletesség Éve projekt dokumentumait papíralapú másolatban és postai úton küldjük, a Peer Kapitány program dokumentumait elektronikus úton, drive-megosztásban,  a kapott két hivatali email címmel. A két iratjegyzéket e levelünk mellékleteként is elküldjük.

A vizsgálattal összefüggésben az alábbi körülményekre kívánjuk még felhívni a figyelmet:

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény (a továbbiakban: Aht.) 63. § (1) bekezdés c./ pontja alapján a KEHI-t, mint kormányzati ellenőrzési szerv ellenőrzési jogköre – egyebek mellett – az alapítványoknak nyújtott költségvetési támogatások és az államháztartás központi alrendszeréből nyújtott más Támogatások – ideértve a nemzetközi szerződések alapján kapott támogatásokat és segélyeket is – ellenőrzésére terjed ki.  Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusokból juttatott támogatások azonban nem költségvetési támogatások és nem is az államháztartás központi alrendszeréből nyújtott más támogatások. A 235/2011. (XI. 15.) kormányrendelet (egyrészről Izland, a Lichtensteini Hercegség, a Norvég Királyság, és másrészről a Magyar Köztársaság között az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás kihirdetése) ,,A” mellékletének 3. pontja értelmében az EGT és a Norvég Finanszírozási Mechanizmusokból származó  támogatások  esetében  az  Ellenőrzési Hatóság szerepét az Európai Uniós Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) tölti be.

E körülményekre figyelemmel nem értelmezhető a KEHI hatásköre a vizsgálat lefolytatására.

Tisztelt Főosztályvezető Asszony!

Kérem, hogy szíveskedjék tájékoztatni arról, hogy:

  1. az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusokból juttatott támogatások mely megfontolások alapján minősülnek az Aht. 63. § (1) bekezdés c./ pontja szerinti költségvetési támogatásoknak, illetve az államháztartás központi alrendszeréből nyújtott, más támogatásoknak?
  1. az Aht.) 63. § (1) bekezdés c./ pontjára, valamint a 235/2011. (XI. 15.) kormányrendelet ,,A” mellékletének 3. pontjára figyelemmel mi alapozza meg a KEHI hatáskorét a vizsgálat lefolytatására?
  1. a Kék Pont Alapítványt a vizsgálat során mely jogszabályi rendelkezések alapján, milyen jogorvoslati, panasztételi lehetőségek illetik meg?

A kért tájékoztatást előre is köszönjük.

Budapest, 2014. június 25.

Prof. Dr. Rácz József

kuratóriumi elnök, igazgató

Kék Pont Alapítvány