Cikkeink

Netgenerációs szakadék

Az elmúlt egy évben egyre világosabbá vált számunkra is, hogy az a korosztály, akivel mi kapcsolatba kerülünk a munkánk során, teljesen másként gondolkodik a világról, másként definiálja önmagát és a közösségét, ami nem jelent feltétlenül rosszat, inkább csak az ismeretlenség miatt gondolhatják ezt a pedagógusok. Számtalan alkalommal hallottuk a vidéki programokban. hogy a mai diákokkal nem lehet már úgy kommunikálni, mint idősebb társaikkal. A panaszok között első helyen az állandó okostelefonozás, a facebook használat, a fotózás és annak megosztása, illetve a tekintély tiszteletének a hiánya bukkant fel. Mivel kíváncsiak voltunk arra, hogy a diákok milyen módon élik meg ezt a változást, az egyik modulunkba beépítettünk olyan elemeket, ahol arról kérdezzük őket, hogy milyennek képzelnek el egy iskolát, ami menő, amiben jó tanulni és felnőni. Szinte kivétel nélkül a közösen elvégzett feladatokat, az intenzív együttlétet, a kör alakban lehelyezett padokat, a közösségi tereket és technológiai eszközök aktív használatát emelték ki. Ezen túlmenően beszámoltak arról, hogy nem tartják érdekesnek az órák anyagát, nem izgalmas az előadás mód és ezzel magyarázták a pad alatti mobilozást is. Utóbbi valószínűleg valamennyire igaz is lehet, mivel az általuk érdekesnek tartott óráinkon nem fordult elő, hogy használták volna a mobiljukat, kivéve, amikor az volt a feladat, hogy keressék meg a facebook oldalunkat és lájkolják, vagy, hogy csekkeljenek be a foursquare pontra amit mi hoztunk létre. Tavaly óta érezhető egy kisebb elmozdulás az okostelefonok irányába a diákok telefonhasználatát illetően, ugyanakkor az olcsó, számukra is elérhető árú mobilinternet hiányában ez a folyamat még nem mutat annyi produktivitást, mint amennyi az olcsóbb vagy akár az ingyenes iskolai mobilinternet hozzáférés esetén lenne. Az elmúlt egy évben a Magyar Telekom segítségével többek között Pápán, Csongrádon, Ócsán és Kisújszálláson jártunk és a figyelmünket minden esetben a fiatalok netes jelenlétére is fókuszáltuk. A diákok többször is kiemelték, hogy nem használhatják az iskolai wifi hálózatot, pedig nagyon szeretnék. A technológiai újdonságok és az infokommunikációs eszközök használata az oktatás területén ma még sajnos gyermekcipőben sem jár vidéken, pedig ezek segítségével és a közösségi oldalak felhasználásával lehetne fokozni a közösségi színtereken való megjelenést és az aktív szabadidő eltöltést.