Cikkeink

Vajon mennyi Zsét, Energiát és Időt ér az Egészség?

Nagy sikerrel mutatkozott be júniusban a Kék Pont Egészség Ügynökség elnevezésű játéka, munkahelyi (ébresztő) egészségprogramja, a Confector Kft-nél. A formájában is innovatív egészségprogram kialakításánál abból az ismert tényből indultunk ki, hogy az egészségnek bizony ára van! Nem csak pénzben fizetünk a döntéseinkért és választásainkért, de energiából és időből áldoznunk kell azért, hogy teljesebb, jobb életet élhessünk!

A Kék Pont Alapítvány egészség-ügynökei a tudatosság, hasznosság és mértékletesség értékeinek szellemében kínálták “termékeiket” az építőipari cég munkatársi közösségének.

Előzmények

A Kék Pont munkahelyi program tervének eredetileg két célt adtunk. Szerettünk volna egy munkahelyi (mértékletes ébresztő) egészségnapot tartani egy arra nyitott cégnél, mivel ez a célcsoport idáig nekünk felderítetlen maradt, alapvetően az univerzális prevenció szándékával. A korábbi drogstratégiák is fontos színtérként jelölték meg a munkahelyi megelőzést, ahol a munkavállalók tömegeihez juttathatunk el üzeneteket és ahol a belső céges egészségstratégiákkal összhangban kívánatos, hogy a lelki egyensúly, a mentális egészség kérdései is egyre nagyobb hangsúlyt kapjanak a munkáltatók szemében is. Másik célunk az volt, hogy ezzel a „főpróbával” egyben elindítsunk egy olyan szervezeti folyamatot is, amelynek során a munkahelyi megelőző programok kialakítása, a Kék Pont portfóliójában egy új üzletágként jelenhet meg, nem csak új szakmai, prevenciós színtért jelentve, de hosszú távon a szervezeti fenntarthatóságot is biztosítva. Úgy éreztük, hogy bár jól mozgósítható szervezeti készségeink vannak, az üzleti szcéna ez irányú mélyebb ismereteinek hiányában külön munkacsoportot kell felállítanunk a folyamat részletes dokumentálására, és segédanyagot készítettünk a jövőre nézve, saját szakembereinknek. A munkahelyi program megvalósításában, együttműködő partnerünk, a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) hazai modelljeiben nagy tapasztalattal és  kiterjedt céges kapcsolatrendszerrel bíró  Alternate Tanácsadó Kft volt segítségünkre.

Az egészségprogramról

Első munkahelyi programunkat a Confector Kft-nél valósítottuk meg. Építőipari partnerünk több szempontból is remek alanynak bizonyult, hiszen a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az ún. „veszélyes üzemek” területén kezdődtek el a munkahelyi (alkohol –és drogmegelőzési) egészségprogramok, ezen belül is az építőipari tapasztalatok és statisztikák jól ismerik a területen dolgozók veszélyeztetettségét, érintettségét. Más szempontból nézve, a cég egyéni adottságai, például mérete (jelenleg 44 munkatárs), székhelye (budapestiek, III. kerületben egy helyen van az irodai központ, a bemutatóterem és a üzemek telephelye is), stabil működése ( 1990 óta fennáll, évi 4 milliárdos forgalom), a cégvezetés nyitottsága és szemlélete (környezettudatos építési és kivitelezési elvek) hozzájárulhatott a pilot program sikeréhez. A többlépcsős céges szükségletfelmérés alapján meghatároztuk azokat a tematikákat, amelyek köré célunk volt  diskurzust teremteni: alkoholfogyasztás, dohányzás, szabadidő eltöltés és tanulás- önképzés. Az egészségprogram legfontosabb céljaként egy olyan egészségszemlélet népszerűsítését jelöltük ki magunknak, amely az egészség fogalmát nem a betegség nem létével azonosítja, illetve amely ezúttal is  prevenciós szemléletünk három alapértékére épít: a tudatosságra, a mértékletességre és a hasznosságra!

A júniusi egészségnapra egy új, ún. Egészség Ügynökség játékot terveztünk, melyben abból indultunk ki, hogy az egészségnek bizony ára van! Nem csak pénzben fizetünk a döntéseinkért és választásainkért, de energiából és időből áldoznunk kell azért, hogy teljesebb, jobb életet élhessünk! Azt szerettük volna tudatosítani és motiválni, hogy a dolgozók minden ez irányú döntésük során törekedjenek a nagyobb tudatosságra, és a különböző egyéni és közösségi erőforrásokból történő minél hatékonyabb, jobb, kiegyensúlyozottabb gazdálkodásra. Ha ezek megvannak, akkor remélhetünk harmonikusabb életet, jobb közérzetet, ergo egészséget. A szabályok szerint azt a kihívást kapták a csapatok, hogy a hozzájuk érkező egészség ügynökök ajánlatait, termékeit megismerve, válasszanak a kínált termékcsomagokból egyet. Minden csapat egyenlő részben kapott bizonyos mennyiségű Zsét (pénz zsetont), Idő és Energia zsetont, azzal, hogy mérlegeljék azok egymáshoz képest meglévő arányát is egy-egy termék áránál, és döntsenek legjobb belátásuk szerint arról, hogy a csoport (közösség) melyiket vegye meg! A csapatok között versenyt hirdettünk, arra buzdítva őket, hogy igyekezzenek minél magasabb hozamot elérni a befektetéseikkel. Ehhez mi minden termékhez hozzárendeltünk egy egészségindexet, vagyis egy a módszer, a megközelítés, az eszköz hatékonyságát jelölő, értékelő számot, amit természetesen a csoport tagjai nem ismerhettek meg, csak a játék végén. A négy ügynök a 4 fenti kiemelt tematikát képviselte olyan termékekkel, amelyek egy-egy témát, problémát önmagukban más-más szemlélettel oldanának meg. Akadtak közöttük jó és kevésbé jó megoldások, utóbbi kategóriába tartoztak azok a termékek például az alkohol vagy a dohányzás esetében, amelyek kifejezetten elrettentő, riasztó kampányok vásárlására igyekeztek rávenni az ügyfeleket. Prevenciós szemléletünkkel szinkronban, úgy véljük, hogy a jó prevenció soha nem épülhet elrettentésre, csakis bizalomra és együttműködésre, és kerülnünk kell a hatósági attitűdöt a jobb megoldások érdekében. Természetesen elfogadjuk, hogy munkahelyi környezetben és a biztonságosabb munkavégzésért szükség van a tiltásra és szabályokra, de a túlzott alkoholfogyasztás jelenségének megvitatásakor is törekedtünk a komplex megközelítéseket és a diskurzust elősegítő hozzáállást erősíteni.

Valamennyi csoport nagyon együttműködően dolgozott és örömmel tapasztaltuk, hogy valódi diskurzusok születtek. Külön örömünkre szolgált, hogy minden társaság elért egy bizonyos „egészséghozamot”, kettő kifejezetten jól gazdálkodott befektetéseivel. A munkatársak és a vezetőség részéről is nagyon pozitív személyes megerősítések hangzottak el arról, hogy mennyire érdekes és élményszerű volt ezekről a témákról ebben a körben beszélgetni, a közösség életében első alkalommal, és reményüket fejezték ki arra vonatkozólag, hogy talán a programnak lehet majd idővel folytatása! A hármas együttműködésben megszületett program záróakkordjaként, a június 15-én megrendezésre került „Boldog munkavállalók és az üzleti siker”c. Piac és Profit konferencián önálló workshopon számoltunk be a tapasztalatainkról. Az ott elhangzott előadások ppt változatai megtekinthetők az Alternate honlapján.

A programot a NEFMI elődjének támogatásával, az SZMM által kiírt KAB-ME-10- MM kódú pályázat keretében sikerült megvalósítanunk.

Fotók a programról itt!