Cikkeink

Hányatott Sors címmel szeptember 21-én konferenciát rendeztünk a hiányzó magyar alkoholpolitikáról

E hónapban ér véget a Mértékletesség Éve projektünk, amely egy másfél éves ártalomcsökkentő információs kampány volt, a Norvég civil Alap támogatásával. szándékunk az volt, hogy szemléletváltozást generáljunk a legális és illegális tudatmódosításról való közös társadalmi diskurzusban, a mértékletesség erényének üzenetén keresztül. A  „Merj kevesebbet!” szlogenen keresztül, az örömérzet, az élvezetek optimalizált megélésének szükségességére, az „élethosszig tartó örömérzet” lehetőségére hívtuk fel a figyelmet. További infókért és a konferencia szekció-ajánlásaiért olvassa tovább!

A Mértékletesség Éve kampányról

Karátson Renáta koordinátor a Mértékletesség Éve kampány eredményeit és tapasztalatait ismertetve elmondta, hogy elsősorban a szórakozói és az oktatási szcéna keresztül sikerült megismertetni a kampány központi gondolatát, több ezer embert elérve, A kampány központi eleme a mertekletes.hu honlap volt. A honlapon blog formában adtak helyet a legfrissebb ártalomcsökkentéssel összefüggő híreknek, információknak, reflektálva azok szenvedélypolitikai vonatkozásaira. A másfél év alatt 759-en regisztráltak, ebből az aktív felhasználó jelenleg 457 személy. Az ún.tudatnaplóban név nélkül regisztráltak naponta feljegyezték drogfogyasztási szokásaikat (a legális és illegális szerek okozta és a viselkedési függőségeket egyaránt beleértve), a fogyasztás vagy viselkedési forma gyakoriságát, mennyiségét, majd önmaguknak értékelték egy 10-es skálán a hozzájuk kapcsolódó örömérzetet. A naplózással az egyéni belső kontroll szükségességének felismertetése volt a szervezők célja, szemben azzal a tiltó és hatósági attitűddel, amelynek drogpolitikai eredményessége vitatott. A leggyakrabban használt illegális szer a kannabisz volt, 720 alkalomról számoltak be a használók, 6.5-es örömérzet-átlagot adva neki. A leggyakoribb legális szer a dohány volt, 6085 fogyasztási alkalommal és mindössze 4,8-as örömérzettel. A viselkedési örömforrások között az internet volt a leggyakoribb, szintén 4,8-as örömérzettel. A naplózás célja az egyéni felelősség fontosságára és a tudatos A mertekletes.hu statisztikai adatai jelenleg is feldolgozás alatt vannak, a részletes fogyasztási tendenciák a közeljövőben kerülnek nyilvánosságra. A Mértékletesség Terei néven kitelepült programokkal jelen voltak a legnagyobb országos fesztiválokon, akcióik elsősorban a közösségi médiumok tagjait célozták meg.

A Hányatott Sors- konferencia a mértékletes alkoholfogyasztás hazai lehetőségeiről című záróeseményről

Az egyik legnépszerűbb és legnagyobb problémákat okozó legális tudatmódosítószer fogyasztása körüli társadalmi bagatellizálással és közönnyel indokoltuk témaválasztásunkat. Hangsúlyoztuk, hogy Magyarországon ugyan kb. 1 millió embernek van alkoholproblémája, s bár az erőszakos bűncselekmények mögött is riasztóan nagy arányban áll túlzott alkoholfogyasztás, az illegális szerek használatával járó ártalmak és veszélyek médiareprezentációja mégis jóval magasabb. A Kék Pont komoly problémának látja, hogy míg van Nemzeti Drogstratégia, nincs központi alkoholpolitika. Van hazai pálinka és borkultusz, de nincs átgondolt és hatékony alkoholprevenció és ártalomcsökkentés. Prof. dr. Buda Béla pszichiáter, a magyar alkoholpolitikáról adott kórképében a hazai ellátórendszer „dögrovásáról” beszélt, amiben prognózisa szerint talán csak a nemzetközi szinten is erősödő politikai és gazdasági feszültségek, és az alkoholipar, mint a bankokhoz hasonló, lehetséges gazdasági „vésztartalékká” válása hozhat kikényszerített változásokat. Mitev Ariel, a Corvinus egyetem kutatója reklámüzeneteket keresztül mutatta be, hogy az alkoholforgalmazók hogyan szólítják meg éppen a legfiatalabbakat (11-15 évesek), akik kifejezetten fogékonyak a divatos termékinnovációkra. Prof.dr. Rácz József és dr. Bodrogi Andrea előadása a „binge drinking”, azaz a rohamszerű berúgás nemzetközileg is egyre elterjedtebb jelenségének biológiai-egészségügyi és szociális-társadalmi hatásait ismertette. Kutatási adatok szerint a havonta legalább egyszer berúgó 16 éves diákok száma 1995-2003 között 21,6%-ról 31%-ra nőtt. A szakértőkkiemelték a serdülők mértéktelen alkoholfogyasztásának számos veszélyét az agyfejlődésre, s az

A konferencia szekcióinak tapasztalatai és ajánlásai

Iskolai-oktatási szekció: A jelenlévők egyetértettek abban, hogy iskolai prevenció hatékonyan csak hosszútávú együttműködésekkel működhet, és kívánatos lenne, hogy az oktatási intézményekben mindenütt dolgozzon szociális szakember is. Az iskolákban tapasztalható mértéktelen alkoholfogyasztás jelenségére válaszként, tanárok, iskolai szociális munkások és prevenciós szakemberek egyetértésében ajánlás született arról, hogy a jelenség hatékony kezelése csak átgondolt, komplex helyi stratégiákkal lehetséges. Az iskoláknak minél több tartalmas közösségerősítő programot kell kínálniuk a diákoknak, középpontba állítva a tudatos életvezetést, a mértékletesség erényének megismertetését és hiteles képviseletét, az egyéni hasznosság érzetének erősítésével.Munkahelyi szekció: a résztvevők a legnagyobb problémának azt látták, hogy bár elérhetőek már a munkahelyi drog-és alkoholmegelőző programok protokoll-ajánlásai, magyar viszonyokra adaptált módszertani segédeszközökkel, itthon egyelőre csak néhány ilyen modellprogram ismert. Helyettük inkább az ellenőrző, és kemény szankciókkal fenyegető hatósági attitűd a jellemző a cégeknél. Az új kihívásokat bemutató HR konferenciák programjából ez a tematika teljesen hiányzik, amelynek éppúgy oka lehet a cégen belüli alkoholprobléma tabuként kezelése, mint a megelőző és rehabilitációs programok költséghatékonyságába vetett bizalom hiánya. A diskurzusban résztevő civil szakemberek azt kérték a társadalmi felelősségvállalás programokat segítő tanácsadók, a felelős cégvezetők és a HR szakemberektől, hogy nyissanak a problémát jól ismerő civil szervezetek felé, teremtsenek fórumokat a kölcsönös megismerésre és együttműködések kialakítására!

Szórakozói szekció: a beszélgetésnek különös aktualitást adott a fővárosban egyre több kerületben felmerült csendrendeleti konfliktusok kérdése. A vitát kezdeményező Kék Pont Alapítvány összefüggést lát a mértékletes alkoholfogyasztási kultúra hiánya és a kialakult helyi panaszok között. A prevencióban és ártalomcsökkentésben jártas szakemberek a tiltó és korlátozó politika helyett, a Nyugat-Európában már kipróbált és eredményes, helyi, akár egy-egy városrészre, kerületre szabott alkoholstratégiák kidolgozását javasolták, amely nem lehetetleníti el a vigalmi negyedeket, de harmónikus együttélést alakít ki az ott lakókkal is. A külföldi példák azt mutatják, hogy ebbe a folyamatba
be kell vonni a szórakozóhelyek képviselőit, a helyi önkormányzatokat, a rendőrséget, a fogyasztói csoportok képviselőit. Az ilyen együttműködések megszervezésében, működtetésében, majd a hatások értékelésében a civil szervezetek fontos szerepet játszhatnak (közvéleménykutatásokban, a közbiztonság, a köztéri italfogyasztás, a rendőrségi ügyek, illetve az egészségügyi, sürgősségi, illetve kezelési események nyomonkövetésében).

Alkoholmarketing és reklám, média szekció: Az alkohol probléma kezelésében kívánatos lenne, ha az alkoholforgalmazók, a nagy költségvetésű alkohol marketing –és reklámkampányaik mellett, nagypresztízsű, társadalmi célú reklámokban is hangsúlyoznák a felelős alkoholfogyasztás fontosságát. A jelenlévők egyetértettek abban, hogy az etikus reklámozást támogató Önszabályozó Reklám Testület munkája kívánatos, elvárásaiban körültekintő, de nem minden pontja értelmezhető félreérthetetlenül, és a civil társadalom visszajelzése is kevés. Az évente kb. 50 beérkezett panaszhoz képest a résztvevők a jelenleginél sokkal intenzívebb, hatékonyabb együttműködést szorgalmaznak a forgalmazók, a marketing-és ügynökségi szakemberek, a médiapiac szereplői, illetve a hiteles civil szakmai szervezetek és a fogyasztók között. További információk kérhetők az info@mertekletes.hu címen.