Cikkeink

Ügynök akták: az első évad beszámolói

Az Egészség Ügynökség, a   NEFMI és a Magyar Telekom által  is támogatott EgészségIskola programunk továbbfejlesztett változata 2012. tavaszán átütő siker volt a diákok körében. A nyár a leülepedés, az elsajátított tudás és  az átélt élmények feldolgozásásnak, beépülésének ideje. Szeptembertől újult erővel folytatjuk! Tanárok, Iskola vezetők, figyelem! Ha Önök most éppen nem vakációznak és  szeretnének  élvezetes, játékos és innovatív egészségfejlesztő programokat diákjaiknak, most pályázhatnak is akár ilyen alkalmakra (mikor máskor, ha nem a nyár közepén írnak ki iskoláknak szóló pályázatot, ugye…:???) egy TÁMOP pályázat  keretein belül, lásd: http://www.nfu.hu/doc/3534

Szívesen együttműködünk!

Utolsó vidéki Egészség Iskola:

2012. április 3-4. Illéssy Sándor Szakközép- és Szakiskola, Kisújszállás

Az új, budapesti Egészség Ügynökség programjainkat az alábbi napokon tartottuk a Krétakör Bázison:

2012. május 2.  Wesselényi Miklós Műszaki Szakközépiskola

2012. május 10. Kontiki Szakképző Zrt.

2012. május 11. Illyés Gyula Gimnázium

2012. május 15. Illyés Gyula Gimnázium

Egészség Iskola  – finish – Kisújszálláson, 2012. április 3-4.

A “Miénk a Vidék” 2012-es  második negyedévében egy alkalommal tartottunk, két egymást követő napon.  Egészség Iskolát.  A programban összesen 120 diák vett részt, az  Illéssy Sándor Szakközép- és Szakiskola diákjai, és a taműhely helyszínén építettük fel az utolsó egészség Iskolát.

Új időszámítás: Egészség Ügynökség Budapesten

Az első benyomások

A játék során a diákokat szinte kivétel nélkül be lehetett bevonni, közösen mérlegelték a helyzetet és úgy hoztak döntéseket, hogy közben figyelembe vették a kockázatokat és a várható hozamot is. A szerepekkel jól tudtak bánni, a játék érthető és játszható volt számukra.

A programba bevont iskolákkal az együttműködés olajozott volt, a tanárok segítőkészsége és az Egészséges Tanáriban mutatott őszinte érdeklődése igazán örömteli volt. Visszatérő probléma a diákok körében megfigyelhető „cigányozás”. Sajnos rosszak a tapasztalataink, a diákok jelentős része a tömegmédia radikális felének retorikájából merít, a kirekesztés és az intolerancia mindennapos gyakorlattá válik a cselekvéseikben. Az Egészség Ügynökség stábja a jövőben továbbra is különös figyelmet fog fordítani ennek a problémának a kezelésére, a józan, a befogadásra épülő gyakorlatok bemutatására helyezzük a hangsúlyt.

Programunkat az interaktivitás jellemezte. A program az egészséges életmód, egészségtudatos magatartási formák és a kábítószer-fogyasztás témakörök ismeretanyagának minőségére és átadásának hatékonyságára fektetett jelentős hangsúlyt. Az oktatásban mind a mai napig meghatározó frontális rendszer alapvetően nagy mennyiségű információ rendszerezett átadására alkalmas. A gyerekek tartós figyelmének, együttműködésének és az átadott tudáson keresztül elérhető szemlélet változás életre hívásának azonban elengedhetetlen feltétele, hogy a program egésze könnyedén átélhető, befogadható legyen.

Az Egészség Ügynökség programunk kidolgozása során hosszú évek tapasztalatait rendszereztük abból a célból, hogy olyan formát tudjunk kialakítani, amely ötvözi magában a társadalmi párbeszédet, a játékot és az aktív társadalmi részvétel aktusának lehetőségét. A Kék Pont Alapítvány hosszú évek óta formálja a hazai drogprevenciós színtereket, programjaink olyan innovatív elemeket tartalmaznak, amelyek egymásra épülve segítik a komplex stratégiák kialakítását és az intézményre szabott megoldások létrejöttét.

A program tartalmi elemeit főleg önkéntes munka során dolgoztuk ki, felhasználva az eddigi jó gyakorlataink tapasztalatait és tanulságait, elsősorban az EgészségIskola alapjaira támaszkodva. Hosszas tervezést követően végül öt témakört határoztunk meg, ezek kerültek kidolgozásra.

– dohányzás

– befogadás/tolerancia

– szabadidő eltöltés

– mozgalmak és társadalmi szervezetek

– testkép és szépség (próbaverzió)

Az Egészség Ügynökség arra a hipotézisre építette a küldetését, hogy a fiatalok akkor vonhatók be könnyen komoly témák és feladatok tárgyalásába, ha valóban képesek vagyunk őket felnőttként és komoly döntési felelősséggel rendelkező, dönteni tudó emberként kezelni. Úgy tekintettünk rájuk, mint jövőnk letéteményeseire, a fenntartható civilizáció alakítóira. Az ügynök karakterért mindig az adott témához igazítottuk, volt, hogy magázódás segítette a kibontakozást, de olyan is volt, amikor a provokáció lökte nagyobb sebességi fokozatba a diskurzust.

Minden csapat egyenlő részben kapott bizonyos mennyiségű Zsét (pénz zsetont), Idő és Energia zsetont, azzal, hogy mérlegeljék azok egymáshoz képest meglévő arányát is egy-egy termék áránál, és döntsenek legjobb belátásuk szerint arról, hogy a csoport (közösség) melyiket vegye meg! Fontos volt, hogy közösen döntsenek, győzzék meg egymást is a választásaikról, és hogy igyekezzenek mindenből jól gazdálkodni abban az értelemben is, hogy minden ügynöktől képesek legyenek vásárolni, vagyis elég legyen annyi mindenből, amennyijük van a játék végéig. A játék során a diákoknak együtt kellett működniük és együtt kellett gondolkodniuk, megvalósítva ezzel az egyik nagyon fontos célt, a közös alkotást, a világ formálásának nagyszerű érzését.

Az ügynök karaktere és szerepe

Az ügynök célja, hogy diskurzust, vitát generáljon a témában, kicsit mediátor, kicsit az ördög ügyvédje, kicsit eladó és kicsit tanár is. Az, hogy a szerepkészlet melyik elemét használja, függ a csoporttól és a témától is. Az ügynök figyeli a diákok diskurzusát, jegyzeteket készít a szünetben és visszajelzi ezt a diákoknak a végén.

Amikor a diákok megveszik az egyik kötvényt, az ügynök ráírja, a kötvény nevét az üres mezőre. Minden ügynöknél három csomag és négy biankó kötvény van, ezekre írja rá a megvásárolt csomag nevét. Ha a vásárlás véget ér, az ügynökök visszavonulnak az ügynök szobába és az adott csapat neve alá beírják a megvásárolt csomag nevét és a hozzá tartozó indexet. Ezt folyamatosan összesítjük és a végén ez alapján hirdetünk győztest.

A csomagok

Menekülő Ember – kötvénycsomag

A menekültek ügye. A kötvénycsomag a toleranciát, a befogadást és az elfogadást hivatott népszerűsíteni. Az országba menekültek érkeztek egy idegen országból (300.000 fő). Klímamenekültek, elpusztult a föld ahol éltek, tehát visszamenni nem tudnak. Az országnak kezdeni kell vele valamit, a diákok ebben az esetben az ország vezetői (döntéshozók), ennek ismeretében kell dönteniük! A kérdés itt az, hogy milyen módon tudjuk kezelni ezt a kérdést, mi az ami mindenki számára hasznos lehet hosszú távon.

Füst Felhő – kötvénycsomag

A cigaretta ügy. Itt a probléma az iskolai dohányzás. A diákok a tanárok szerepében vannak, nekik kell megoldani a problémát, az ügynök által kínált csomagok segítségével. Fontos, hogy tudják, hogy ez csak játék, de helyezkedjenek bele a tanárok szerepébe! A legcsúszósabb terep, nincs igazán jó megoldás, mert ne feledjük, meg se vehetnék a cigit!

Szabad Idő – kötvénycsomag

A szabadidő eltöltése van a középpontban, a diákok a szülők szerepében vannak, a saját gyermekeik számára vásárolnak. A szabadidő alapvetően aktív és passzív lehet, fontos a rekreáció, a szórakozás, de legalább ilyen fontos, hogy hasznosan töltsük el, tanulva, alkotva. A szabadidő eltöltésének a színtere is hangsúlyt kap, lehet virtuális, fizikai, közösségi vagy családi is. A csomagok ennek megfelelően lettek kialakítva. A diákok a munka során családként viselkedjenek, vegyenek kötvényt a családban élő, hozzájuk hasonló korú diákoknak úgy, hogy az a legnagyobb hasznot hozza nekik.

Mozgató Mozgalom – kötvénycsomag

A központi probléma a társadalmi részvétel és annak hiánya. Az ügynök olyan csomagokat kínál, amelyek serkentik a közösségek építésének folyamatát, fokozzák az egyéni hasznosságot, mobilizálják az ifjúságot, aki ezek birtokában egy másik világot építenek. Az ügynök karaktere különösen fontos, mert a csomag része olyan kötvény is, amelyik megvásárlásával a hatalom kap teret a szabadsággal szemben. A diskurzus generálása közben hagyni kell, hogy maguk találják meg a helyes utat és választást! Csúszós terep, sok buktatóval, a diákok itt maguknak választanak, tehát a saját szerepükben vannak!

Speciális Témák, egyéni igények

Az Egészség Ügynökség egyik fontos jellemzője, hogy az iskola által meghatározott problémafelvetésekre is tudunk reagálni, azaz olyan témák mentén elkészíteni a csomagokat, amelyek átbeszélése az iskola vezetősége szerint fontos, vagy időszerű. Az egyik ilyen megkeresés a testkép és az alakformálás közötti kapcsolat témájában érkezett, mivel az iskolában azt tapasztalták a tanárok, hogy a fiúk intenzív testépítésbe kezdtek, de hiányoztak az alapvető ismeretek ahhoz, hogy mindezt egészségesen, a testük adottságait figyelembe véve tegyék. Az Egészség Ügynökök ezért olyan csomagokat kínáltak, ahol a diskurzus során ki kellett választaniuk az egészség szempontjainak leginkább megfelelő technikákat, ezáltal is segítve azt a folyamatot, melynek során vitaszerűen bontható ki a legjobb megoldás…

A programot a Kék Pont Alapítvány Prevenciós Munkacsoportja szervezi, bővebb tájékoztatás az Egészség Ügynökség bemutatkozó oldalán található.

A programot támogatták:

Együttműködő partnerünk: